Cor en de Versys 650.

Datum: 23-07-2018

Cor en de Versys 650.

 

Deze keer gaan we de Versys 650 aan de tand voelen. Bejubeld vanwege zijn uitstekende commuter (woon-werk) eigenschappen. Dit gaan we beoordelen aan de hand van brandstofgebruik, windbescherming enzovoort. Tevens gaan we kijken of de Versys 650 nog andere emoties teweeg brengt tijdens het testrondje.

Wat mij als eerste opvalt bij het zien van de Versys is zijn volwassen voorkomen. Sinds de update waarbij de koplamp, gelijkend op een lichtgevende champignon, werd vervangen door het ‘ZX10R’ kuipje, koop je de Versys 650 niet alleen vanwege de goede rijeigenschappen maar ook omdat je hem mooi en stoer vindt. Je krijgt meteen zin om op te stappen en te gaan rijden. In eerste instantie intimideert de Versys mij trouwens met zijn zithoogte. Nergens voor nodig. Met mijn 1,78 meter en korte beentjes stap ik makkelijk op en voel me meteen thuis op het zitje. Hup, in zijn eerste versnelling en rijden. Dit gaat zo makkelijk en vertrouwd dat gewenning absoluut niet nodig is. Eerst aftanken om na mijn testrondje de Versys opnieuw af te gaan tanken. Dit omwille van het gemiddelde brandstofverbruik te kunnen berekenen. Dat gegeven kan namelijk een belangrijke overweging voor woon-werkrijders zijn.

Het zadel is lekker ruim en dik gepolsterd. Hier moet het uren achtereen op vol te houden zijn. Wat me ookmeteen opvalt is de uitstekende windbescherming achter het verstelbare ruitje. Het stond in de hoogste stand. Met mijn lengte had ik totaal geen winddruk op mijn lichaam en ook geen wervelingen rond de helm. Prima dus. Je ziet en voelt dat de Versys lekker robuust is. Je hebt echt een flinke motor tussen je benen en een stuur met de juiste breedte in je handen. Kan me zo voorstellen dat bij woon-werkverkeer in de spits de zithoogte nog een voordeel heeft. Je kijkt lekker soeverein over al het vierwielige blik heen, waardoor je een lekker overzicht van het verkeersbeeld voor je  hebt. Je dram-lichtjes (optionele led mistlampen) aan en de automobilisten zien je van verre in de file aankomen. Veilig idee.

Mijn testrondje bevat alle soorten wegen. Veel binnendoor, veel bochten uiteraard, stukje snelweg en helaas ook verkeersdrempels. Maar met zo’n allroad zijn die verkeersdrempels  juist een feestje!De Versys eet ze als chocoladekoekjes bij de koffie. Wil je is een keer lekker gek doen. Ga op de voetsteunen staan, kont naar achteren en met behulp van de grote veerwegen van de Versys voel je je net Jeffrey Herlings op een wasbord van een crosscircuit.Maar ook zonder te gaan staan blijft het heerlijk comfortabel aan boord van de Versys.

De remmen meteen getest bij het stoplicht op de Hogering bij Waterwijk (camera). Het stoplicht presteert het altijd om bij het twijfelmoment, geef ik gas of ga ik in de remmen, op oranje te springen. Geen auto achter me, dus remmen!!!! Met twee vingers kan ik de Versys tegen het ABS aan remmen. Dit zegt iets over de remmen of over de spierkracht in mijn vingers. Hm, ik zet mijn geld op de remmen.

Bochten gaan, ondanks zijn rijklaar gewicht van 217 kilo, als vanzelf met de Versys. Dit rijklaargewicht is dus inclusief 21 liter benzine (ja echt waar)in de tank. Dus de benzinepomp ga je niet vaak zien. Dat de Versys toch een bochtenmonstertje pur sang is, komt mede door het tweecilinder concept. De krukas is veel korter en lichter dan in een viercilinder. Draait ook minder toeren dan in een vierpitter.  Dit heeft als resultaat dat er bij het maken van bochten veel minder kracht nodig is om het gyroscopische effect van een snel draaiende krukas teniet te doen. Oké, iedereen nog wakker?

Waar ik ook blij van word is de grote draaiknop om de veervoorspanning  achter makkelijk te kunnen aanpassen. Dus optionele koffers er op, twee klikjes rechtsom draaien. Passagier achterop, klikje of vier erbij. Zo ben je altijd met de juiste rijhoogte onderweg en behoudt de Versys, ondanks de zwaardere belasting,  zijn goede stuureigenschappen.

Het blok heeft, zo je dat wilt, best sportieve aspiraties. Je moet dit uiteraard wel in perspectief zien. Met bijna 70 pk en het koppel behorende bij een 650 cc machine ga je bij volle bak optrekken natuurlijk niet de snelheid waarmee de aarde om zijn as draait verhogen of verlagen. Je kan het blokhet best tussen de 3000 en 8000 tpm houden. Onder de 3000 tpm gaat hij, tweecilinder eigen,  wat bokken. Boven de 8000 tpm, hij mag 10000 tpm draaien, lijkt het of hij in zo’n dikke postbode elastiek loopt. De fut is er dan een beetje uit. Maar met de perfect schakelende versnellingsbak (Kawasaki eigen) is hij prima in zijn powerband te houden.

En nu de hamvraag. Wat is het benzineverbruik geweest? Ik heb twee keer mijn testrondje gereden. De eerste keer nauwlettend de ECO-meter in de gaten gehouden (rustig rijden dus!!) om meteen na het eerste rondje de tank weer vol te gooien. Dit alles om het gemiddelde benzineverbruik tekunnen berekenen. Afgerond 1ltr op 24 kilometer! Dat in combinatie met de 21 litertank. Ongelofelijk. Theoretisch 500!! kilometer op een tank. Heerlijk. Mijn tweede rondjelekker het stof uit het dempertje geblazen. Tijdens acceleratie veel met het gas tegen de stuit gereden. Dit om de sportieve kanten, die er dus absoluut zijn,  van de Versys 650 te testen. Hierna niet wezen tanken om het gemiddelde benzineverbruik te berekenen. Soms zijn er dingen die je maar beter niet kan weten.

Conclusie: Mooie machine om te zien (vind ik). Perfect voor, zeker met de optionele koffers, woonwerk verkeer. Draait zijn hand niet om voor een lang weekend weg of vakantie met de motor. Dit met of zonder duo passagier.  Zuinig met de brandstof,en wanneer er om gevraagd wordt lekker sportief.

 

Foto 1:De Versys 650 in de prachtige Kawasaki Racing Team (KRT) kleur. Er wordt tevens een veel gebruikte AllWheather uitrusting uit Ubine’s kledingshop getoond. Dit alles vanzelfsprekend waterdicht en met uitneembare thermovoeringen.

RichaInfinty 2 jack Titan.

Richa Coloradobroek.

RichaTormo handschoenen.

Richa korte motorlaarzen.

Shark D-Swal helm met ingebouwd zonnevizier.

 

Foto 2: Ook een sportieve outfit misstaat de Versys niet.

 

Tot de volgende keer.

Kawa4ffr

 

 

 

  • Putoline
  • Premier Helmets
  • RXA
  • GC
  • Klicbag