Cor en de H1 en de H2.

Datum: 16-10-2018

De hoofdletter H heeft bij Kawasaki altijd synoniem gestaan voor superieure techniek en prestaties.

In 1968, het begin van de pk wedloop, kwam de H1 ten tonele, genaamd Mach III. Dit was een 500cc driecilinder tweetakt met 60 pk aan boord. Een bommetje op twee wielen toentertijd. Deze werd in 1972 opgevolgd door de H2 (Mach IV). Dit was een 750 cc uitvoering van de H1, met een voor die tijd ongekende 74 pk aan de krukas. Deze H2 werd onder motorrijders ook wel “theWidowmaker” genoemd. Vanwaar dit charmante koosnaampje voor de toenmalige H2?

Het 750 cc tweetaktblok was berucht om zijn doseerbaarheidgelijkend op een aan/uit lichtschakelaar. Het frame, vering en demping en niet te vergeten de remmen, liepen qua ontwikkeling lichtjaren achter op het explosief toenemende vermogen. De banden hadden in die dagen een grip van het niveau “palingvel” en je moest altijd twee vingers bij het koppelingshendel hebben om een eventuelevastloper (berucht tweetakt kwaaltje) te pareren. Iedereen begrijpt dus dat het zondagochtend scheurrondje, zeker bij een regenbuitje, een bijzonder spannende aangelegenheid kon worden.

 

De huidige H2 verdient de geuzennaam “Widowmaker”(godzijdank) totaal niet. Dit komt mede door de  elektronische hulpmiddelen die ons nu ter beschikking staan (bochten ABS en tractioncontroll,  wheeliecontroll, quickshifter met blipperfunctie, launchcontroll), samen met een aan perfectie grenzend rijwielgedeelte, een super doseer baar compressorblok,  remmen waarbij je het gevoel hebt tegen een metersdikke muur van gewapend beton te rijden en niet te vergeten, een stel banden die de kleefkracht van een toffee aan je kiezen overtreffen. Deze uiterst smakelijke combinatie van hightech zorgt er voor dat een ervaren motorrijder met de huidige H2 veilig en (zeer) snel kan rijden.

 

Toch heeft Kawasaki gemeend het H2 2019 model een upgrade te geven. Een verfijning aan de remmen, een ander TFT-dashboard en het vermogen wordt, zoals velen van ons al weten, aangescherpt van 200 naar 231 pk. Ja, tweehonderdeenendertig pk!!! Onzinnig? Natuurlijk niet. Als je, zoals de H2, aan de top van de voedselketen staat, ben je dit aan je stand verplicht. Punt.

 

Foto 1: H2 uit 1972

Foto 2: H2 Carbon 2019

 

Tot de volgende keer,

Kawa4ffr.

  • Sidi
  • TomTom
  • Shoei
  • Schuberth
  • Roof
  • Shark
  • Held
  • Gerbing
  • Motogirl
  • SW Motech