Cor en de Z1000.

Datum: 22-07-2018

Cor en de Z1000.

 

De Z1000, drie jaar geleden gereden tijdens een proefrit op de paasshow van Motorplanet, was een machine waar ik toentertijd geen  vriendjes mee werd. De achtervering en demping, het leek wel een hard-tail, was knoerthard. De gasreactie was erg aan/uit vanwegeeen injectiegat. Dus met deze 2018 proefrit was ik enigszins bevooroordeeld. Nou, dat was dus helemaal fout ingeschat. Het blijkt dat de jongens uit Kobe aan fijn slijperij hebben gedaan. Het resultaat hiervan is dat vanaf bouwjaar 2017 de bevestiging (linksysteem) van de achtershock en de gasreactie (feller maar geen injectiegaten) veranderd zijn, en dat merk je. De demping is nu lekker sportief hard, maar je rugwervels blijven op hun plek zitten. Voor het gas geldt: super fel maar niet rukkerig bij het gasgeven. Van alle Kawasaki powerbikes die ik gereden heb (ZZR1400, H2, H2SX, Z900, Z1000) kreeg ik van de 2018 Z1000 de grootste glimlach in mijn helm. Waarom? Deze machine past me als een handschoen. Het begint met de zitpositie. Deze is zoals het op een naked bike bedoeld moet zijn.  Lekker agressief aanvoelend zonder dat het oncomfortabel is. Kniehoek is goed, groter dan op de Z900, zijn concurrent in eigen huis. Licht voorover gebogen, klaar om de bochten aan te vallen, voel je je echt heerser over de weg. Dan het vermogen en koppel. Bizar veel, vooral de hoeveelheid koppel boezemt ontzag in, maar (gelukkig)  nog uitstekend zonder elektronische hulpsystemen te mennen.

Motor starten en even warmdraaien. Tsjonge, wat een heerlijke brul komt er tijdens het geven van korte gasstootjes uit die twee uitlaatdempers zeg. Kippenvel.Sturen en remmen gaat perfect. Stuurt een fractie zwaarder in dan de Z900, maar ik had het verschil vanwege de tien kilo zwaardere Z1000 groter verwacht. Na 500 meter ben je volledig gewend aan de Z1000,en zijn stabiliteit in bochten  is superieur. Noemde ik het blok van de Z900 (het kleine broertje van de Z1000) nog een patsertje, dan valt het Z1000 blok toch echt in de categorie ‘slopers’. Man, wat een overvloed aan koppel heeft die Z1000. Kijk je naar de kille acceleratiecijfers van de Z1000 en de Z900,binnen 3,2 en 3,3 seconden naar de 100 km/uur. Kan je denken, mwah, dat merk je niet. Inderdaad, een tiende seconde merk je niet, maar wel de manier hoe het Z1000 blok dit doet. Op pure, ogenschijnlijk moeiteloze,  macht.

Vang tijdens het rijden wel een flink pak wind op mijn bovenlichaam. Een fly-screen zou hier echt op zijn plek zijn. Het originele Kawasaki fly-screen die ik bij de accessoires zie staan is, naar mijn idee,  veel te klein. Zo klein dat je blij mag zijn als er na een heel motorseizoen  2 vliegen geplet op zitten. Nee, dan kan je beter bij Barracuda of Puig gaan shoppen. Zien er mooi uit en geven echt bescherming tegen de rijwind. Deze merken zijn uiteraard gewoon door Jan te bestellen.

Het zitje is hard. Ik hou daar van. Je voelt ieder steentje of rilletje in het wegdek, dus je voelt exact waar de banden, en dus je motor, mee bezig zijn. Daarnaast kan je lekker makkelijk gaan verzitten bij het betere bochtenwerk. Denk dat je bij een meerdaagse toertocht wel moet kiezen tussen een Air-hawk kussen op je zitje of massief eikenhouten billen.

Waar ik de afwerking van de Z900 ‘prima  voor elkaar’ noemde, is de afwerking van de Z1000 eerder premium. Alles zit perfect op zijn plek. Neem alleen al de twee kabelhoudertjes bij het stuur. Klein detail, maar toch. Zie de prachtige conische achterbrug met de excentrische kettingspanners. Het machtige aluminium frame. Rondom  voorzien van led-verlichting. De in tweeën gedeelde toerenteller. Zag dit eerst als een nutteloze gimmick. Maar nee, het werkt echt. De eerste vierduizend toeren in het verticale gedeelte zijn nauwelijks zichtbaar (ik zou er ook gewoon een stukje zwarte tape overheen plakken). Het tweede (bovenste) deel van de toerenteller werkt met goed zichtbare witte leds vanaf 4000 tpm, en zodra je het eerste ledje onderin je blikveld  ziet oplichten weet je: de Z1000 is ready forlaunch. En als je langer gaat kijken naar de Z1000 weet ik zeker dat je nog meer mooie details zal vinden.

Bij Motorplanet staan twee hagelnieuwe Z1000’s, plus een Z1000R op een liefhebber te wachten. De normale versie in een groene en een blauwe uitvoering. De demo (ook blauw) waar ik mee gereden heb staat nu ook in de verkoop. Toen ik de motor uitzette stond er 540 km op de teller. Dus eigenlijk ook nieuw. Bij deze demo krijg je ook nog, als ik het goed begrepen heb van Robert, een paar Akra-dempers erbij. Zijn 9,2 kilo lichter dan de originele dempers. Is dat gewichtsverschil met de Z900 ook weer mooi weggewerkt.

 

Op de foto’s een voorbeeld uit Ubine’s kledingshop, van trendy motorkleding, passend bij een stoere motor als de Z1000. De hoodie en jeans zijn beide compleet gevoerd met kevlar en volledig voorzien van CE-goedgekeurde protectie op schouders, elle bogen, rug, knieën en heupen.

 

Richa Titan hoodie.

Richa Jeans original.

Richa Wind handschoentjes.

RustyStitches motorschoenen.

Roof Boxer helm.

 

Tot de volgende keer.

Kawa4ffr.

 

  • Putoline
  • Premier Helmets
  • RXA
  • GC
  • Klicbag