Cor : Versys 1000se vs Z1000sx.

Datum: 06-06-2019

Review:  Versys 1000se vs Z1000sx.

 

De Versys1000se en Z1000sx kan je toch wel zien als volle neven van elkaar. Ze delen in de basis het motorblok en het aluminium ruggengraatframe met elkaar. Knap dat Kawasaki toch twee totaal verschillende machines heeft weten neer te zetten.

We gaan is kijken wat de verschillen tijdens het rijden zijn. Het blok in de Versys levert 120 pk en in de SX d.m.v. een hogere compressie en andere nokkenassen 142 pk. Merk je dat in de dagelijkse praktijk? Nou…echt wel. De SX is duidelijk meer toerenhongerig dan de Versys, die uiteraard ook snel is, maar toch iets smoother en geciviliseerder aanvoelt.  Op mijn vaste referentie- teststrook rij ik met beide machines  30 km/uur in zijn tweede versnelling om daarna volle bak op te trekken. Aan het eind tik ik met de SX de 200 km/uur aan en met de Versys, ondanks zijn quickshifter, 175 km/uur. Tevens valt op dat de Versys vanaf 170 km/uur  een klein beetje onbalans in het rijwielgedeelte gaat krijgen. Dit komt door de lange veerwegen (meer flex) en de zitpositie. Deze is helemaal rechtop met een breed stuur in je handen, waardoor je bij hoge snelheid minder gewicht op het voorwiel hebt. Dit hebben alle hoogpoters, en is ook niets om je druk over te maken. De zitpositie op de SX is iets actiever (voorover gebogen), maar nog steeds op een niveau dat het comfortabel aanvoelt, maar daardoor op hoge snelheid wel wat stabieler is.

 

De windbescherming is duidelijk beter op de Versys. In Nederland krijg je op beide versies van de Versys 1000 het grote windscherm standaard geleverd. Waar je op de SX met zijn scherm in de laagste stand wind op je schouders en helm vangt, is dit in zijn steilste stand een stuk minder, maar dan zijn er wel wat luchtwervelingen rondom je helm voelbaar. Op deVersysword je verwend met een groot in hoogte verstelbaar scherm, dit geeft een perfecte windbescherming zonder turbulentie rondom je helm.

 

De Versys 1000se heeft de elektronisch instelbare semi-actieve vering en demping als eyecatcher. Prachtig systeem, zeker als je veel onder wisselende omstandigheden rijdt. Met of zonder passagier of bagage, toeren of sportief? Het is allemaal met een druk op de knop in te stellen. Moet je daarom de standaard uitvoering bij voorbaat links laten liggen? Denk het niet. Ook deze rijdt perfect, en is bijvoorbeeld met de originele Kawasaki quickshifter of andere accessoires,  die plug en play zijn, up te graden.

De vering/demping van de SX heeft enige afstelling nodig om scherp maar toch neutraal te sturen. De demo-SX bij Motorplanet is voor rijders van 85 t/m 95 kg (incl. motorkleding) hier perfect voor afgesteld.

 

Qua bagage mogelijkheden geven ze mekaar geen duimbreed toe. Beide modellen zijn te voorzien van een prachtige set zijkoffers (bij de SX zitten ze voor seizoen 2019 incl. GPS-houder en tankpad er gratis bij). Voor de echte bagage fetisjisten onder ons: voor beide modellen (Versys en SX) is ook een originele Kawasaki topkoffer te verkrijgen.

 

Zeker voor de Versys komt veelvuldig de vraag: is hij te verlagen? Het antwoord hierop is: jazeker. Zowel voor de Versys als de SX is een lager en smaller zadel verkrijgbaar. Ik denk dat dit het eventuele probleem voor 80% van de mensen oplost. Mocht dit nog niet afdoende zijn, dan zijn er bij Mizu, vervangings-linken voor de achtervering te verkrijgen. Dit zorgt samen met het extra laten doorzakken van de vorkpoten door de kroonplaat voor een verlaging van ongeveer 2,5 cm. Dit is relatief weinig werk. Ook zijn er bij Hyperpro voor bijna alle Kawasaki modellen vering verlagingsets te koop. Hier gaat wel een behoorlijk stuk werk inzitten. De voorvork en achtershock moeten uitgebouwd worden om de Hyperpro-vering te kunnen monteren. Voordeel van de Hyperpro vering is wel dat je dan zeker bent dat je machine dan net zo goed rijdt als standaard (alleen iets minder grondspeling).

 

Conclusie: de keuze tussen de Versys 1000se en de Z1000sx is naar mijn mening vooral een kwestie van persoonlijke smaak. Ze kunnen allebei een hele dag met maximaal 5000 toeren/min. op je favoriete dijkweg tussen de elektrische fietsen door laveren (trekkracht in overvloed). Als je af en toe eens met het mes tussen de tanden wil rijden, is de SX misschien wel de betere keus. Met de Versys kan je ook knallen, maar vanaf een bepaald punt merk je dat de machine buiten zijn natuurlijke habitat begint te raken. Ben je gecharmeerd van de elektronische semi-actieve vering, uitstekende windbescherming of een rechtop zitpositie, dan is de Versys wellicht jouw machine.

Ik zou zeggen: ga op allebei een proefrit maken, dan merk je vanzelf welke pluspunten of nadelen van de Versys of de SX voor jou het zwaarst wegen. Succes met kiezen.

 

Foto’s: Z1000sx/Versus 1000se

Tot de volgende keer,

Kawa4ffr.

  • Sidi
  • TomTom
  • Shoei
  • Schuberth
  • Roof
  • Shark
  • Held
  • Gerbing
  • Motogirl
  • SW Motech