Kawasaki Ninja 400, geschreven door Cor 58 jaar

Datum: 15-05-2018

Hallo, mijn naam is Cor en ik ben 58 jaar. Ik rijd 42 jaar motor waarvan de eerste jaren motorcross bij de toenmalige MCA in het westelijk havengebied in Amsterdam. Robert vroeg mij als ervaren en vooral oude rot (fijntjes hoor Robert) is een uurtje te gaan rijden op de nieuwe Ninja 400 en mijn ervaringen op te schrijven.

Tsja, de Ninja 400. Het is typisch zo’n motor die je als oude rot stiekem leuk vindt, maar jezelf ‘verplicht’ voelter met opgeheven hoofd voorbij te lopen. Helemaal fout en dom. Ik heb me in dat uurtje sturen super vermaakt. Eerst uiteraard blokje en banden warm gereden en daarna heerlijk knallen met het gas tegen de stuit uit bochten wegtrekkend. En ja, dat gaat dan nog best hard zonder meteen het gevoel te hebben als een crimineel om je heen te moeten kijken of er misschien een onopvallende politieauto achter je zit.

De zithouding is voor een sportieve fiets heel mild. Je kan het uren achtereen zonder verschoven rugwervels op te lopen volhouden op de Ninja. Het zitje is wel  hard, maar dat geeft dan wel weer een goede feedback van wat de bandjes doen. Dit zijn trouwens  GPR 300’s, de budget Sport Maxxen van Dunlop. Even warm rijden en remmen en ze hebben supergrip. Helemaal niets mis mee. Schrok in het begin trouwens wel even van de remkracht, maar dit was een kwestie van de remblokjes even in laten lopen (de Ninja was splinternieuw). Daarna meer dan voldoende. Voor het mooie zou ik wel graag een tweede schijf in het voorwiel zien. Het is nu links voor een beetje een kale bedoening.  Maar ja dan ga je weer met het gewicht en de prijs natuurlijk.

Het blokje gilt in de hogere toerentallen (hij was echt heel goed warm gereden hoor Robert) als een 4-pitter. Heel gaaf. De versnellingsbak schakelt echt perfect. Dat wordt nog een hele opgave om is een keer mis te schakelen. Dat gaat never nooit lukken.

Had ik al het rijklaar gewicht van om en nabij de 165 kg genoemd? Wat is dat lekker rijden zeg. Toch iedere keer weer een openbaring.  Alles gaat als vanzelf. Heerlijk.

De vering en demping is lekker sportief, maar gelukkig niet zo dat je vizier spontaan uit je helm klettert. Er valt niets aan aftestellen, wat als grote voordeel heeft dat je het ook niet verkeerd kan doen. Goed is goed. Punt .

Negatief puntje (in mijn optiek) is de uitlaatdemper. Dat is echt een gevalletje grof vuil. Te groot, te stil, te zwaar. Mooie goedgekeurde Akra of een 2 Bros Racing, niet goedgekeurd maar oh wat mooi (You Tube: 2 Bros Racing Ninja 400) en er staat een perfect racertje in je schuur.

Groetjes Cor

Kawa4ffr

  • Putoline
  • Premier Helmets
  • RXA
  • GC
  • Klicbag